scooters kopen of vergelijken Zuid Holland,Rotterdam

Goedkoop een Scooter Kopen in Rotterdam bij riva-scooter.nl

Advies om een scooter te kopen in Rotterdam!

Scooters. In Nederland Rotterdam, waar we de neiging hebben mannelijke tweewielige voortbeweging uitsluitend met motorfietsen te associëren, lokken ze soms een beetje een gelach uit. Maar voor mannen over de hele wereld, en zelfs niet zo ver terug in onze eigen geschiedenis in de omgeving Rotterdam, werden scooters gewaardeerd als stijlvol, zuinig en leuk om te rijden in Rotterdam.

Vandaag zullen we een beetje over die geschiedenis praten, bespreken wat scooters tot een plezierig en levensvatbaarlevensvatbaar vervoermiddel maakt en enkele tips geven om de juiste scooter te kiezen bij riva-scooter.nl.

scooters kopen en vergelijken in Rotterdam bij riva-scooter.nl

De geschiedenis van scooters bij riva-scooter.nl in Rotterdam

Mannen rijden op scooters sinds 1894 toen het Duitse fabricageduo Hildebrand & Wolfmuller een gemotoriseerde fiets met een instapframe ging verkopen. Alleen werden de scooters niet met veel enthousiasme omarmd totdat twee fabrikanten, Salsbury en Cushman, in de jaren dertig in het spel sprongen. Ze vonden al snel een on aangeboorde markt voor scooters: militaire bases. Uitgestrekte militaire bases in Europa hadden boodschappers nodig voor snel en goedkoop transport om snel communicatie door te geven. Zowel Salsbury als Cushman merkten al snel dat hun fabrieken overweldigd werden door militaire orders.

Ironisch genoeg duurde het een wereldoorlog voordat scooters van de militaire naar de civiele markt gingen. Strenge rantsoenering na de Tweede Wereldoorlog maakte het brandstofverbruik van de scooter buitengewoon aantrekkelijk voor mensen in heel Europa. Twee Italiaanse fabrikanten – Piaggio en Lambretta – deden ook mee aan het spel en brachten die klassieke Italiaanse esthetiek en sexappeal naar scooters.

Piaggio had tijdens de Tweede Wereldoorlog Italiaanse vliegtuigen vervaardigd, maar de fabriek werd volledig verwoest tijdens luchtaanvallen. Na het einde van de oorlog veranderde Enrico Piaggio de focus van zijn bedrijf van vliegtuigen naar lichtgewicht, zuinige scooters. In 1946 rolde de eerste door Piaggio gemaakte scooter van de fabriekslijn. Bij het zien van het prototype verklaarde Enrico “Sembra una vespa!” of “Het lijkt op een wesp!” En zo werd de Vespa geboren en scooters schoten enorm in populariteit in heel Europa.

Als de thuisbasis van zowel Vespa’s als Lambretta’s, werd Italië al snel het culturele hart voor scooterliefhebbers in andere Europese landen. De gestroomlijnde Italiaanse scooterrijder – strak pak, zonnebril, ruig haar – werd het mode-icoon voor een snelgroeiende tegencultuur beweging in Groot-Brittannië. Tegen de jaren zestig stroomden de straten van Engelse steden met deze “mods” – ontevreden jongeren uitgedost in Italiaanse pakken die op hun zwaar aangepaste scooters reden en vechten met de motorrijders – “rockers”.

Tegenwoordig worden scooters omarmd door een breder spectrum van mensen, met name forenzen in de stad die ze gebruiken voor hun dagelijkse rit naar het werk. Met de gestage stijging van de gasprijzen in de afgelopen 15 jaar, zijn scooters steeds populairder geworden met hun moeilijk te verslaan 85-100 mpg. Vanwege hun betaalbaarheid en brandstofbesparing worden scooters over de hele wereld gebruikt. In sommige landen zijn scooters zelfs het belangrijkste gemotoriseerde transport dat eigendom is van gezinnen en de verkoop van scooters overtreft de autoverkoop.

Scooters Vs. Motorfietsen in Rotterdam

Als u op zoek bent naar een scooter in Rotterdam, vraagt ​​u zich misschien af ​​of u een scooter of een motorfiets moet kopen in Rotterdam. Voor de meeste mensen is het een instinctieve keuze: ze reageren op de cultuur en esthetiek van scooters of op de cultuur en esthetiek van motorfietsen in Rotterdam. Ondanks hun gelijkenis met de leek, bewonen scooterrijders en motorrijders verschillende werelden, met unieke denkwijzen, culturen en praktijken. Op sommige momenten in de geschiedenis (ik kijk naar jullie Groot-Brittannië uit de jaren 60) minachtten scooterrijders en motorrijders elkaar en vochten zelfs bij het zien. Dat gebeurt niet (veel) meer. Hoewel er af en toe enige vijandigheid heerst tussen de twee kampen, heerst er over het algemeen een geest van vriendelijke collegialiteit tussen medereizigers op de gemotoriseerde tweewielige snelweg.

Naast hun instinctieve aantrekkingskracht hebben scooters ook andere voordelen:

  • Prijs. Hoewel de prijzen sterk verschillen op de gebruikte markt, zijn de meeste nieuwe scooters goedkoper dan de meeste nieuwe motorfietsen.
  • Automatisch schakelen. De meeste moderne scooters hoeven niet te worden geschakeld. Dit maakt het leren rijden een stuk gemakkelijker. Motorfietsen daarentegen vereisen een behendig gebruik van een koppeling. Let op: bij vintage scooters is handmatig schakelen vereist.
  • Benzineverbruik. Motorfietsen kunnen niet concurreren met de meer dan 90 mpg die je op scooters kunt krijgen.
  • Personalisatie. Een deel van het plezier van het bezitten van een scooter is spelen met aanpassingen aan het lichaam. Bekijk de film Quadrophenia voor serieuze inspiratie. Je kunt rekken, spiegels, windschermen, chromen kap beschermers, hel, zelfs een zijspan toevoegen.
  • Opslag. Scooters hebben voldoende opbergruimte onder de stoel, en ze kunnen gemakkelijk worden uitgerust met een verscheidenheid aan extra opbergmogelijkheden. Zoek op Google naar afbeeldingen van scooterrijders in India om een ​​goed beeld te krijgen van de eindeloze mogelijkheden hier. Om te beginnen kun je een bagagedrager toevoegen en een top koffer bevestigen. Sommige scooters hebben ook wat de Britten een “curryhaak” noemen, een simpele haak om een ​​tas tussen je voeten te hangen. Het wordt een curryhaak genoemd omdat het vaak wordt gebruikt voor het afhalen van curry in de achterafstraatjes van Londen. Het is echter net zo handig voor die snelle stop bij de winkel op de hoek op weg naar huis van het werk. U kunt een sixpack onder uw stoel plaatsen en een tas met boodschappen tussen uw voeten.
  • Licenties . Voor scooters met een kleinere motor heeft u geen speciale vergunning nodig om te rijden. Je kunt het veel kopen of bij iemands garage zonder speciale lessen of certificering.

De beste reden om een motorfiets te kopen in plaats van een btc of riva scooter, is daarentegen rijden op de snelweg. Zelfs dure btc of riva scooters met grote motoren zijn niet zo geschikt om op de snelweg te rijden als motorfietsen. Als de roep van de open weg in je hart resoneert, zou je in de voetsporen kunnen treden van een goede scootervriend van mij die jarenlang op een Vespa reed voordat hij hem op een dag verkocht en overschakelde op een Yamaha-motorfiets. Hij was klaar voor een aantal lange road-trips en keek nooit achterom.

Gids voor het kopen van uw eerste BTC of Riva scooter in Rotterdam 

Als je besluit dat je een scooter wilt kopen in Rotterdam, zul je merken dat er een heleboel opties zijn. Een grote verscheidenheid aan motor- en scooterfabrikanten heeft hun handen in de scootermarkt gestoken, waardoor een breed scala aan producten is ontstaan ​​voor de veeleisende consument. De volgende tips helpen u bij het navigeren door deze complexe aanbod in de markt.

De basis

Wanneer u uw allereerste scooter in Rotterdam kiest, begin dan met iets dat gebruikt, klein en goedkoop is, en overweeg om later te upgraden.

Scooters hebben een breed scala aan motorgroottes, weergegeven door het aantal cc’s. Hoe kleiner de motor, hoe langzamer de scootmobiel en hoe beter het brandstofverbruik. (Het omgekeerde is ook waar.)

Een goedkope scooter in Rotterdam heeft meestal een 50cc-motor, wat betekent dat je een maximum haalt van ongeveer 35 km/h. Dit is een fijne begrenzer voor een beginner, zodat je niet in de verleiding komt om op snelwegen of snelle wegen in de stad te rijden terwijl je nog natte voeten krijgt. Goedkope scooters hebben ook niet het comfort of de esthetiek van de duurdere opties, maar ze zullen u helpen beslissen of het rijden op een scooter iets voor u is zonder een klein fortuin uit te geven.

Goedkope scooters zijn er in overvloed op de gebruikte markt en in Rotterdam, en zijn voor een paar honderd dollar te vinden op Marktplaats.nl of via een lokale dealer. Mijn eerste scooter was een Roketa, een Chinees model dat ik kocht in Rotterdam met een paar honderd kilometer erop voor € 400. Hoewel ik het maar één seizoen hield, was het een geweldige kennismaking met scooters en hielp het me te beslissen wat ik wilde in mijn volgende seizoen. In mijn geval wilde ik een grotere motor, een betrouwbaardere fabrikant en een slanker uiterlijk. Ik ging het jaar daarop met een Yamaha Vino 125cc. Controleer uw lokale marktplaats-advertenties, vooral in het voorjaar wanneer mensen hun garages beginnen op te ruimen.

Gerenommeerde scooterfabrikanten en -modellen

Hier zijn vier van de bekende scooterfabrikanten en hun meest populaire modellen:

Piaggio (Vespa)

Italiaanse fabrikant en de gouden standaard voor de productie van scooters. Wanneer de meeste mensen zich een scooter voorstellen, stellen ze zich een Vespa voor. Het is de typische scooter, vooral bekend om zijn slanke stalen frames. Huidige populaire modellen zijn de LX en de GT.

  • De Vespa LX is verkrijgbaar met een 50cc- of een 150cc-motor.
  • De Vespa LX 4v heeft een 50cc-motor, een adviesprijs van € 3.499, haalt 90 mpg en bereikt een topsnelheid van 39 km/h.
  • De Vespa LX150 heeft een 150cc-motor, een adviesprijs van € 4.699, haalt 75 mpg en bereikt een topsnelheid van 59 km/h.
  • De Vespa GTV 300 heeft een 300 cc-motor, een adviesprijs van € 7.199, haalt 70 mpg en topt uit bij 80 km/h.

Oprecht

Amerikaanse fabrikant van scooters geïnspireerd op Italiaanse modellen uit het midden van de eeuw. Echte scooters zijn een geweldige manier om vintage stijl te combineren met moderne mechanica. Genuine is gevestigd in Chicago. Huidige populaire modellen zijn de Buddy en de Stella.

  • De Buddy 50 heeft een 50cc-motor, een adviesprijs van € 1999, haalt 100 mpg en bereikt een topsnelheid van 30 km/h.
  • De Buddy 125 heeft een 125cc-motor, een adviesprijs van € 2699, haalt 90 mpg en bereikt een topsnelheid van 80 km/h.
  • De Buddy Stella is de klassieke echte scooter, met een 147cc-motor, een adviesprijs van € 3699, haalt 140 mpg en haalt een topsnelheid van 80 km / u.

Honda

Japanse fabrikant van sterke, betrouwbare scooters. Huidige populaire modellen zijn de Metropolitan, gemodelleerd naar klassieke Italiaanse scooters, en de Ruckus, waarschijnlijk het meest robuuste scootermodel op de markt, dat in staat is tot offroad-actie.

  • De Honda Metropolitan heeft een 49cc-motor, een adviesprijs van € 1999, haalt 117 mpg en bereikt een topsnelheid van 30 km/h.
  • De Honda Ruckus heeft ook een 49cc-motor, een adviesprijs van € 2649, krijgt 114 mpg en topt uit bij 30 km/h.

Yamaha

Nog een Japanse fabrikant van sterke, betrouwbare scooters. Net als Honda heeft Yamaha een stedelijke, klassiek ontworpen scooter genaamd de Vino en een meer robuuste, modern ogende scooter genaamd de Zuma.

  • De Yamaha Vino heeft een 49cc-motor, een adviesprijs van € 2290, krijgt 127 mpg en bereikt een topsnelheid van 30 km/h.
  • De Yamaha Zuma 125 heeft een 125cc-motor, een adviesprijs van € 3.390, krijgt 89 mpg en bereikt een topsnelheid van 80 km/h.

Alle bovenstaande scooters hebben hun toegewijde fans. Je zou met geen van deze scooters fout zitten.

Op een bepaald moment kom je misschien in de verleiding om een ​​vintage scooter te kopen in Rotterdam. Toegegeven, weinig dingen zijn cooler dan een prachtig gerestaureerde vintage Vespa die door de straat rijdt. Maar de kerel die op die scooter reed, heeft er veel tijd in gestoken (of iemand veel geld betaald) om dat mogelijk te maken. Mijn advies: tenzij je van scooteronderhoud en reparatie een parttime hobby wilt maken, koop dan een relatief recent model.

Licenties en veiligheid in Rotterdam

In veel steden kun je op een 50cc-scooter rijden zonder een motorrijbewijs te halen (wat een andere reden is dat de 50cc een geweldige startplaats is voor de beginnende scooterrijder in Rotterdam). Meestal vereist een stijging in cc’s ook het verkrijgen van een motorrijbewijs. Regels voor motorrijbewijs variëren van staat tot staat, maar hier in Nederland vereist een scooterrijbewijs het voltooien van een educatieve les van een dag, gevolgd door het behalen van een computergestuurde test bij de RDW.

Naast een motorrijbewijs moet u een gecertificeerde helm aanschaffen. Helmwetten verschillen van stad tot stad, dus u kunt ergens wonen waar ze niet nodig zijn. Ongeacht de wet wordt een helm sterk aanbevolen. Onthoud dat u met 35 km/h rijdt, mogelijk harder. Je zou je hoofd willen beschermen in Rotterdam.

Ook goede leren rijdhandschoenen kopen in Rotterdam. Handschoenen zullen u helpen de handvatten van de scootmobiel beter vast te pakken en uw handen enige bescherming te bieden.

Gewapend met je helm en rijhandschoenen – en een paar leren laarzen die je waarschijnlijk al in huis hebt zitten – ben je klaar om te gaan rijden door Rotterdam.

De scootergemeenschap in Rotterdam

Als je in een Rotterdam woont, kun je waarschijnlijk lid worden van een scooterclub voor leuke, op scooters gebaseerde kameraadschap. Scooterclubs zijn actief in veel steden in het land.

Als je echt met scooter rijden begint, kun je zelfs beginnen met racen. De Scooter Cannonball Run is bijvoorbeeld een kust-tot-kust-uithoudingsrace die elk jaar wordt gehouden voor scooterrijders. Deelnemers racen met hun voertuigen door het land op een route die elk jaar verandert.

Scooters zijn geweldig om mee te rijden. Het is een bijzonder plezier om door een stedelijke straat te cruisen terwijl de wind langs je gezicht raast. Hoewel er soms nog steeds debatten opduiken over de “mannelijkheid” van scooters, is het echt mannelijke om gewoon te rijden wat je maar wilt en je er een geweldige tijd mee te hebben in de omgeving van Rotterdam.