Tips om een Riva of Iva elektrische scooter te kopen!

KENTEKEN EN RIJBEWIJS

Wanneer je besluit een scooter te kopen, is het handig te weten dat je voor het rijden op een scooter een rijbewijs nodig hebt. De scooter heeft een kentekenplaat. Via de kentekenplaat wordt de scooter op jouw naam gezet. Op die manier kunnen boetes bij eventuele overtredingen die je met je scooter maakt, snel de weg naar je brievenbus vinden.

HET SCOOTERKENTEKEN

In 2005 is het scooterkenteken ingevoerd. Dat betekent dat iedere scooter moet zijn uitgerust met een kenteken. De scooter wordt daarbij officieel op naam van de eigenaar gezet. Bromscooters hebben een geel kentekenplaat met zwarte letters en snorscooters hebben een lichtblauwe kentekenplaat met witte letters.

Het voordeel van de kentekenplaat is dat de scooter via het kenteken op naam van de eigenaar wordt gezet. Zo kan er geen discussie ontstaan over wie de eigenaar is. Wanneer de scooter na diefstal wordt teruggevonden, is de eigenaar door middel van het kenteken sneller op te sporen. Voor dieven wordt het stelen van een scooter minder interessant. Het kenteken staat geregistreerd in het kentekenregister van de Rijksdienst voor het
Wegverkeer (RDW). Iedere politieagent kan direct opvragen wie de eigenaar van de scooter is.

Wanneer je een scooter koopt, moet deze eerst op jouw naam gezet worden voordat je hem mee kunt nemen. Het kenteken moet aangevraagd worden bij de RDW. Dit neemt ongeveer twee tot drie dagen in beslag.

HET RIJBEWIJS

In 2006 werd de uitgifte van bromfietscertificaten vervangen voor een bromfietsrijbewijs. Voor het rijden op een scooter is een bromfietsrijbewijs verplicht. Het rijbewijs ziet er hetzelfde uit als een rijbewijs voor de auto of een motor. Het heeft de categorie AM.

Wie een bromfietscertificaat bezit, behoort deze nog voor 1 oktober 2009 in te wisselen bij het gemeentehuis voor een rijbewijs categorie AM.
Met een rijbewijs voor auto of motor mag je een scooter besturen, zonder daar iets extra’s voor te regelen. Als het rijbewijs verlengd wordt, zal er automatisch de categorie AM bij worden geschreven.

Personen die geen rijbewijs hebben en geen bromfietscertificaat moeten een theorie-examen afleggen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Ben je geslaagd hierin, dan kun je een rijbewijs categorie AM aanvragen bij het gemeentehuis.


SOORTEN SCOOTERS

Je zult bij het kopen van een scooter merken dat er veel verschillende soorten zijn. Er is een groot verschil tussen een snorscooter en een bromscooter, namelijk: de snelheid. De bromscooter heeft een maximale snelheid van 45 kilometer per uur en de snorscooter heeft een maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Het verschil zie je aan de kleur van de kentekenplaat. Bij de bromscooter is het kenteken geel en bij de snorscooter is het kenteken lichtblauw. Bij de bromscooter is het dragen van een helm verplicht en bij de snorscooter niet.

DE BROMSCOOTER

De bromscooter is geschikt voor het rijden van langere afstanden. De maximum snelheid is 45 kilometer per uur. Het dragen van een helm is verplicht.

DE SNORSCOOTER

Voor het rijden op een snorscooter is een minimum leeftijd van 16 jaar (en een bromfietsrijbewijs) vereist. De snorscooter is geschikt voor het rijden van kortere afstanden omdat de snelheid beperkt is (maximaal 25 kilometer per uur). Je mag in Nederland zonder helm op de snorscooter rijden. De snorscooter kan gezien worden als een soort tussenvorm tussen de fiets en de bromfiets.

DE ELEKTRISCHE SCOOTER

De elektrische scooter werkt op een accu. Een elektrische scooter heeft geen brandstof nodig, maar moet worden opgeladen. Kijk bij de aankoop van een elektrische scooter welke accu er in zit. Een lithium-ion accu is vier keer duurder dan een loodaccu. Het volledig opladen van een accu neemt gemiddeld ongeveer drie uur in beslag. Het wordt aanbevolen de accu na iedere rit op te laden. Dat verhoogt de levensduur van de accu. Een elektrische scooter is zeer goedkoop in gebruik en verbruik. Eenmaal volledig opladen kost maximaal 40 eurocent. Zie voor meer informatie tip 6.

OVERIG

Je hebt scooters in verschillende uitvoeringen, modellen en kleuren. Trendy is de retro scooter waarmee je in stijl naar je werk kunt gaan. Er zijn ook miniscooters verkrijgbaar met een hoogte van maximaal 40 centimeter. Deze worden hoofdzakelijk gebruikt in de racesport.

VESPA

De eerste scooter die op de markt verscheen, was de Vespa. Vespa is onderdeel van de Piaggio Group. In Nederland worden van het merk Vespa voornamelijk 50 cc scooters verkocht. Voor het rijden op de motorscooters van Vespa is een motorrijbewijs verplicht.


TWEEDEHANDS SCOOTER

Wanneer je overweegt een tweedehands scooter te kopen, is het verstandig te weten welke risico`s daaraan zijn verbonden. Koop je de tweedehandse scooter bij een particulier? Realiseer je dat je dan geen garantie hebt. Wil je meer zekerheid? Koop de tweedehands scooter dan bij voorkeur bij een scooterdealer of bromfietszaak en vraag om de garantieperiode. Laat dit op papier zetten!

Vraag de dealer voor de aflevering een onderhoudsbeurt te geven. Op die manier weet je zeker dat de scooter in goede staat verkeert. Is dat niet zo, dan zal dat bij de onderhoudsbeurt naar voren komen.

Als je zelf veel verstand hebt van bromfietsen en scooters, kun je natuurlijk ook op de particuliere markt op zoek gaan naar een gebruikte scooter. Je kunt aan de hand van het bouwjaar en de staat van de scooter een prima deal met een particulier maken. Kijk goed naar deukjes en andere eventuele schade. Vraag naar alle documenten (zoals aankoop- en reparatiepapieren) die de verkoper van de scooter in zijn bezit heeft en bestudeer het kentekenbewijs. Vraag de verkoper waarom hij zijn/haar scooter verkoopt.

Koop nooit een scooter zonder eerst een proefrit te hebben gemaakt. Controleer tijdens de proefrit of de scooter naar een bepaalde kant stuurt als je het stuur even los laat. Als dit het geval is, kan er sprake zijn van een kromme of kapotte voorvork of frame. Check de remschijven. Knijp de voorrem in en beweeg de scooter op en neer. Zo check je de balhoofdspeling. Teveel speling duidt op achterstallig onderhoud.

Heb je persoonlijk weinig verstand van scooters? Neem dan iemand mee die dat wel heeft. Of laat de scooter controleren door de ANWB. Hiervoor maak je extra kosten, maar dan weet je wel of je een goede koop doet.


OPGEVOERDE SCOOTERS

Een opgevoerde scooter rijdt harder dan de toegestane snelheid. Een opgevoerde scooter kun je echter beter links laten liggen. Ten eerste is het opvoeren van een scooter wettelijk verboden en ten tweede betaalt de verzekering bij schade niet uit, als blijkt dat je scooter is opgevoerd. Als bij een controle blijkt dat je scooter is opgevoerd, kun je daar een fikse bekeuring voor krijgen en je scooter wordt in beslag genomen.

Een opgevoerde scooter is niet veilig en brengt risico’s met zich mee. Er gebeuren veel ongelukken met opgevoerde scooters. Het harder kunnen rijden, kan erg verleidend zijn. Daarnaast kan het opvoeren van scooters sneller leiden tot technische mankementen. Hierdoor is het risico om een ongeluk te veroorzaken nog groter. En dan betaalt de verzekering ook nog eens niet uit. Dat wordt een dure aangelegenheid.

Vraag daarom altijd bij de aankoop van een tweedehands scooter of deze is opgevoerd. Doe alsof je dat wel graag zou willen of daar positief tegenover staat, anders wek je argwaan. Bij twijfel kun je de scooter laten bekijken door een expert. Je zult daarvoor moeten betalen. Het sluit echter alle risico’s die hier vermeld staan uit. Je kunt het ook uitproberen tijdens een proefrit. Realiseer je echter dat je dan al strafbaar bezig bent.


WAT KOST EEN SCOOTER

Een nieuwe scooter kost rond de 1500 euro. Het is aan te raden een nieuwe scooter te prefereren boven een gebruikte. Bij een nieuwe scooter hoort een goede garantie en service. Je hebt de zekerheid dat je jarenlang plezier van je aankoop kunt hebben. Koop bij voorkeur een scooter van een goed of bekend merk. Ze zijn er al vanaf 1200 euro. Prijsbepalend zijn onder ander het merk en het model.

De prijs van een tweedehands scooter hangt af van een aantal factoren. Bepalend zijn het merk en het model, bouwjaar, technische staat en staan van onderhoud. De kilometerstand heeft eveneens invloed op de prijs. Let daarbij trouwens wel op. Vaak is de kilometerstand onbetrouwbaar omdat deze defect is (geweest). Controleer bij aankoop van een gebruikte scooter daarom even of de kilometerteller het wel doet. Misschien heeft de scooter schade geleden of is hij opgevoerd. Soms wordt het model niet meer gefabriceerd en kun je op een gegeven moment steeds moeilijker aan onderdelen komen. Dat heeft allemaal een invloed op de hoogte van de prijs.


ELEKTRISCHE SCOOTER

De elektrische scooter is een scooter waarbij de motor wordt aangedreven door een accu. Een elektrische scooter is stil, zuinig en milieuvriendelijk. Het milieuvriendelijke zit hem in het gegeven dat de elektrische motor geen geluid maakt, nauwelijks CO2 uitstoot geeft en reukloos is. Daarbij is het een zuinige scooter. Het regelmatig opladen van de accu kost gemiddeld 20 eurocent. Het onderhoud is minimaal. Laat in ieder geval één keer per jaar de accu, banden en remmen controleren. Elektrische scooters zijn verkrijgbaar als snorscooters die maximaal 25 kilometer per uur rijden en bromscooters met een maximale snelheid van 45 kilometer per uur.

De elektrische scooter is geluidloos vanwege de borstelloze naaf motor. Je kunt door de natuur rijden zonder geluidsoverlast te veroorzaken. Ook draag je met een elektrische scooter niet bij aan het geluidsoverlast in de stad. Omdat er geen sprake is van lawaai rond je oren, is de elektrische scooter een zeer comfortabel vervoersmiddel.

De afstand die je op een opgeladen accu kunt afleggen hangt af van een aantal factoren. Het gewicht van de persoon die hem bestuurd heeft invloed op de duur van de rit, maar natuurlijk ook het soort accu, de temperatuur en het rijgedrag. Het beste is na iedere rit de accu op te laden. Stop hiervoor de acculader in de scooter en verbindt deze met een 220 V stopcontact. Gebruik in ieder geval altijd de lader. Voor bedrijven is het mogelijk subsidie op elektrische scooters te krijgen. Op de website van het Ministerie van Vrom vind je hierover meer informatie.


SCOOTERACCESSOIRES

Je kunt veel accessoires voor je scooter kopen. Met sommige accessoires pimp je de scooter op, maar er zijn ook accessoires die noodzakelijk of in ieder geval zeer aan te raden zijn. Voor het rijden op een bromscooter is bijvoorbeeld een helm verplicht. Je kunt voor de verschillende accessoires terecht bij de scooterdealer. Daarnaast zijn via het internet vele websites beschikbaar die allerhande toebehoren online verkopen.

HELM

De helm moet vooral veilig zijn. Let daarom niet alleen op het uiterlijk, maar pas de helm en kijk of hij goed aansluit op het hoofd. Goedkope bromfietshelmen bieden minder bescherming dan echte motorhelmen. Beknibbel niet op de kosten. Een goede helm kan immers je leven redden.

WINDSCHERM

Een windscherm biedt bescherming tegen wind en regen. Een windscherm kan een mooie aanvulling op het uiterlijk van de scooter zijn. Zorg dat het scherm goed op de scooter past.

KOFFER

Extra bagage kun je op een handige manier vervoeren in een topkoffer. Er zijn verschillende scootermodellen verkrijgbaar, zodat er altijd eentje tussen zit die bij je scooter past. Het is belangrijk dat een topkoffer op de juiste wijze op de scooter wordt gemonteerd.

KINDERZITJE

Voor het mee vervoeren van kinderen van twee tot zeven jaar, zijn er speciale kinderzitjes voor de scooter verkrijgbaar. Ze worden zodanig aan de scooter gemonteerd dat zij niet kunnen worden meegenomen door dieven.

ALARMSYSTEEM

Een alarmsysteem houdt dieven op afstand. Alarmsystemen zijn er in veel soorten. Ze worden ingebouwd. Een afstandsbediening zorgt ervoor dat je het alarm gemakkelijk uit kunt zetten. Een alarmsysteem is niet goedkoop. Reken op een bedrag van 300 euro (inclusief montage).


BRANDSTOFVERBRUIK

De gemiddelde scooter gebuikt één liter benzine op de 35 kilometer. Het is daarmee een betrekkelijk goedkoop vervoersmiddel. Je kunt nog zuiniger rijden door bijvoorbeeld niet volgas te rijden. Draai de gashendel driekwart open in plaats van helemaal open. Naast benzine verbruikt een scooter olie. Het is belangrijk de juiste olie te gebruiken. Er is olie voor een 2-takt en een 4-takt scooter. De meeste scooters hebben een apart olietankje. Op het dashboard van de meeste scooters bevindt zich een waarschuwingslampje dat waarschuwt als er olie moet worden bijgevuld.

Controleer echter regelmatig zelf of je bij moet vullen. De gemiddelde 2-takt scooter gebruikt één liter olie op de 700 tot 1200 kilometer. Het dient aanbeveling om olie van goede merken te gebruiken. Bij een 4-takt scooter kun je de olie regelmatig peilen met de peilstok die links of rechts van het motorblok zit. Doe dit om de honderd kilometer, zeker als je de scooter net nieuw hebt gekocht. Bij een 4-takt scooter moet je de olie bijvullen tussen het onderste en bovenste streepje van de peilstok. Vul hem niet te laag, maar ook zeker niet te hoog bij.


SCOOTER VERZEKERING

WA VERZEKERING

De wet verplicht iedereen die op een scooter rijdt, deze WA te verzekeren. Regel deze verzekering zodra je een scooter hebt aangeschaft. WA betekent ‘wettelijke aansprakelijkheid’. Het kan gebeuren dat je schade met je scooter veroorzaakt. Een WA verzekering vergoedt de schade die je aan anderen hebt toegebracht, maar niet de schade aan jezelf of aan je scooter. Je kunt je scooter uitgebreid verzekeren met een WA plus casco of een All Risk verzekering. Dan wordt eventuele schade aan je scooter ook vergoed. Voor het afsluiten van een uitgebreide scooterverzekering is het raadzaam de voorwaarden goed door te nemen en verschillende verzekeringen met elkaar te vergelijken. De premie voor een scooterverzekering hangt samen met het type scooter en de woonplaats en leeftijd van de verzekerde.

DIEFSTAL VERZEKERING

Je kunt naast een WA verzekering ook meteen kiezen voor een diefstal verzekering. Je kunt een dergelijke verzekering in combinatie met een WA verzekering afsluiten.


BIJ TECHNISCHE PROBLEMEN

Zorg dat je de scooter regelmatig een onderhoudsbeurt geeft. Dat voorkomt een hoop problemen. Toch kan het desondanks altijd gebeuren dat je te maken krijgt met een slecht moment met je scooter. Hij start bijvoorbeeld niet, of hij stopt onder het rijden. De volgende tips helpen je een beetje (terug) op weg. Je doet er altijd verstandig aan om bij (plotselinge) gebreken naar je dealer te gaan.

DE SCOOTER WIL NIET STARTEN

Als de scooter enige tijd niet is gebruikt en langere tijd stil heeft gestaan, is het vaak zo dat hij niet direct wil starten. De oorzaak is een lege accu en de benzine in de carburateur kan gedeeltelijk of volledig zijn verdampt. Start de scooter met de kickstarter gedurende een minuut met het gas dicht. Wacht enkele minuten en kickstart opnieuw en draai het gas hierbij snel van dicht naar half open. Herhaal het een paar keer. Lukt het niet na een aantal keren? Wacht dan minimaal tien minuten voordat je het opnieuw probeert. Slaat de motor aan? Geef niet direct vol gas, maar speel met het gas door het van dicht naar een derde open te draaien. Om de accu goed op te laden, is het goed om een extra lange rit te maken. De volgende keer zul je waarschijnlijk gewoon weer normaal elektrisch kunnen starten.

DE REMMEN PIEPEN

Wanneer je tijdens het remmen een hinderijk piepen hoort, kan het zijn dat er vuil zit tussen de remblokken en remschijven. Zie je dat de schijf vuil is (bijvoorbeeld met modder)? Maak het schoon met water. Het vuil op de remblokken verwijder je door op hoge snelheid even hard op de remdruk te remmen. Rem niet zo hard dat het wiel blokkeert en let op dat er niemand achter je rijdt. Kijk of er nog voldoende voering op de remblokken zit. Misschien zijn de remblokken versleten en dien je ze direct te laten vervangen.

CONTROLEER DE BANDENSPANNING

Controleer regelmatig de bandenspanning. In de bijgeleverde handleiding staat de juiste bandenspanning vermeld. Een juiste bandenspanning voorkomt lekke banden en geeft een goede wegligging, wat gunstig is voor de veiligheid.

Elektrische scooters zijn hot. Ze winnen de laatste jaren in rap tempo aan populariteit en dat is niet zo gek. Door de nieuwe milieuregels in grote steden wordt de productie en aanschaf van elektrische scooters gestimuleerd. Maar buiten deze nieuwe ontwikkelingen zijn er nog meer redenen om voor een elektrische scooter te kiezen. In dit blogartikel zijn de grootste voor- én nadelen beschreven die je kunt gebruiken bij de keuze voor jouw nieuwe scooter.

VOORDEEL 1: MILIEUVRIENDELIJK

Elektrische scooters verbruiken geen brandstof en zijn hierdoor milieuvriendelijk. Er komt dus geen luchtvervuiling van dat schadelijk is voor jezelf en voor je omgeving.

VOORDEEL 2: VAARWEL BRANDSTOFKOSTEN!

Met een elektrische scooter hoef je niet meer te tanken. Dit bespaart je dus geld! Je hoeft alleen nog maar als je thuiskomt een stekker in de scooter te steken en de scooter is de volgende dag weer helemaal klaar voor gebruik. De gemiddelde laadtijd is ongeveer 4 uur van helemaal leeg tot helemaal vol.

VOORDEEL 3: BETROUWBAARDER

Benzine scooters hebben nog wel eens de neiging om niet te starten. Vooral bij koud weer in de winter, maar soms ook in de zomer. Dit komt omdat de techniek eerder steken kan laten vallen dan bij een elektrische scooter. Een elektrische scooter heeft deze problemen niet en start altijd, waardoor deze betrouwbaarder is dan een scooter op brandstof.

VOORDEEL 4: MINDER ONDERHOUD

De kosten voor het onderhoud van de scooters zijn over het algemeen een stuk lager dan bij scooters die rijden op brandstof. Je bespaart dus dubbelop: win-win!

VOORDEEL 5: OVERAL TOEGESTAAN

De elektrische scooters voldoen aan de milieueisen en zijn dus overal toegestaan. Ook in de steden waar je niet meer overal met brandstof scooters mag rijden, zoals in Amsterdam en Utrecht.

VOORDEEL 6: ACTIERADIUS

De actieradius van elektrische scooters gaat soms tot wel 100 kilometer. Ook al is dat korter dan brandstof scooters, het is een heel eind waarmee je in Nederland in principe altijd overal kan komen. Als je de scooter ‘s nachts oplaadt, kun je er dus heel de dag mee rijden.

NADELEN ELEKTRISCHE SCOOTERS

Waar voordelen zijn, zijn ook nadelen. Ook al zijn er op dit moment voornamelijk voordelen van elektrische scooters, er zijn ook een paar nadelen.

NADEEL 1: RELATIEF HOGE INSTAPKOSTEN

De aanschaf is relatief hoger dan scooters die rijden op brandstof. Die heeft te maken met het feit dat de elektrische scooters nog redelijk nieuw zijn en de productiekosten relatief hoog liggen, maar ook omdat er nog niet zoveel aanbod is. Naar verwachting zullen de prijzen de komende jaren dus wel dalen. De goedkoopste elektrische scooter die bij Naaldwijk Scooters te koop is, is op dit moment de Niu UI van 1899 euro. Hier staat dan wel tegenover dat de scooter veel minder kost om te kunnen blijven rijden, zoals de brandstofkosten en de onderhoudskosten.

NADEEL 2: DE ACCU

Na een aantal jaar dient de accu te worden vervangen. Wel is het zo dat wanneer dit nodig is, je daarna praktisch een nieuwe scooter hebt. De accu is namelijk het belangrijkste onderdeel van de elektrische scooter.

NADEEL 3: OPVOEREN IS LASTIGER

Eigenlijk mag dit geen nadeel zijn, omdat voor je eigen veiligheid en voor die van anderen het best is om je aan de maximumsnelheid te houden. Maar indien je toch graag wil opvoeren, gaat dat een stuk lastiger (vrijwel niet) dan bij scooters die rijden op brandstof.

CONCLUSIE

Er zijn genoeg redenen om voor een elektrische scooter te kiezen. Ook al zijn er een paar nadelen, die wegen niet op tegen de voordelen. Daarbij komt nog eens dat elektrische scooters de komende jaren alleen maar zullen toenemen in populariteit, maar ook in aanbod. Hierdoor kun je er eigenlijk niet meer omheen dat straks steeds meer mensen op een elektrische scooter zullen rijden. Wat een goede zaak is voor het milieu.

BEKIJK HET AANBOD ELEKTRISCHE SCOOTERS VAN NAALDWIJK SCOOTERS

is een van de eerste leveranciers van elektrische scooters. Hierdoor hebben wij een breed aanbod elektrische scooters en zijn onze scooter specialisten gespecialiseerd in het onderhoud ervan en het geven van advies. Ben je geïnteresseerd in een elektrische scooter en wil je meer informatie?